Oren én ogen goed gebruiken

Oren én ogen goed gebruiken
Ruth Noyon is sinds de oprichting violiste bij Concerto d'Amsterdam en een groot liefhebber van de Matthäus Passion van J.S. Bach.
“Voor mij zijn de Matthäus-concerten in Deventer altijd heel speciaal en heerlijk om te spelen. Het is de enige passieproductie in Nederland waar de dubbelkorigheid zo goed tot zijn recht komt. De koren en orkesten staan tegenover elkaar en zijn dus van elkaar gescheiden. De kruisopstelling wordt versterkt doordat het jongenskoor boven bij het orgel staat, aan het hoofd van het kruis.”
Een opstelling, die van het orkest een andere manier van spelen vraagt.
“Het is altijd spannend, spelen in de kruisopstelling in Deventer. Als musicus ben je eraan gewend om vooral op je oren te spelen, op wat je hoort. Maar, door de traagheid van de akoestiek werkt het in dit geval heel anders en moet je ook ‘op je ogen’ spelen. Natuurlijk kijken we naar de dirigent, maar we moeten ook goed kijken naar het orkest tegenover ons.” Zo let Ruth er als strijker vooral op of alle strijkstokken ‘gelijklopen’.
Samenwerking Klaas Stok
De samenwerking met Klaas Stok gaat al een tijd terug. “Als orkest werken we al vele jaren en met veel plezier met hem samen; de chemie tussen ons is er. Het weten dat we op elkaar kunnen vertrouwen en dat we elkaar muzikaal begrijpen, levert een prachtig resultaat op.” Het publiek deelt die mening ook. “Ik hoor vaak dat ze het een geweldige ervaring vonden om als toeschouwer tussen de muziek en het concert in te zitten, waardoor ze de Matthäus Passion heel intens ervaren.”
De concerten inDeventer zijn voor Concerto d’Amsterdam de laatste concerten van het passieseizoen. Als op Goede Vrijdag de laatste noten klinken, gaat het boek weer een jaar dicht. “Het klinkt misschien gek, maar elk jaar, als ik op die dag ‘undversiegelten den Stein’ hoor, bekruipt mij een zekere weemoed; dit was het weer voor dit jaar.”